Powered By Blogger

Wednesday, January 11, 2006

Your Duty to Pay Duty

Comments: In Malaysia Boleh one can keep whatever is found PROVIDED customs duties has been paid.



Villagers told to surrender goods taken from containers
News update by SIM LEOI LEOI of The Star
Wednesday Jan 11

PUTRAJAYA: Villagers cannot keep the “bountiful harvest” of cigarettes, clothing and processed tiger prawns they found near beaches in Seberang Takir, Merang and Penarik in Terengganu.

Customs Department director-general Datuk Abdul Rahman Abdul Hamid said villagers must surrender these goods to the nearest Customs office as soon as possible.

“It’s an offence to keep them because duty have not been paid on these goods. The containers probably fell off a ship somewhere,” he told reporters here Wednesday.

The giant waves swept ashore four containers filled with these goods and hundreds of villagers rushed to get the items.




Question: What say if the hunters pay up the duties, can they keep them?

PS: Sdr AJ. Saudara tersilap kerana kesalahan disini bukannya kerana mencuri hak orang. Yang menjadi kesalahan mengambilnya adalah kerana cukai belum dibayar.

Puan Dr., now I need antidepressants as I am getting more confused.

15 comments:

Anonymous said...

Tuan Keng,
Supaya kita tak keliru, kita minta Negeri Terengganu isytiharkan darurat kerana negeri diserang oleh musuh. Siapa? Ah, reka-rekalah.

Dan barang yang terdampar di pantai adalah dari kapal musuh. Jadi barang-barang itu adalah ghanimah atau rampasan perang. Untuk mendapatkan fatwa, guarantee cepat dapat, kerana mereka pong akang ada bahagiang.

Inilah pendapat teman. Harap petimbang.

-kecik @ Arjunna

dith said...

Keng,

No you certainly don't need them. It's all metaphoric, remember???!!

The Customs DG was speaking as a customs officer thus he had to use terms and regulations pertaining to customs and excise law.

So if it was Jakim's boss, he would say: It’s an offence to keep them because it is the same as stealing.

If it was Bush: It’s an offence to keep them because it is sure to contain WMD .:))

It's all metaphoric, Keng!

Anonymous said...

:)

betul kata dr in the house, spt dlm buletin utama tadi, DG Kastam tu komen dari sudut undang2 dan akta kastam. dlm utusan, ada pegawai agama terengganu kata barang2 tu haram, penduduk perlu pulangkan. dan dari ayah saya, ex police officer, barang2 tu sepatutnya di bawah kawalan polis, sebagai 'barang tak bertuan', dan ada bbrp tindakan lanjut perlu diambil (panjang cerita, mungkin newspaper akan cover up this issue)

abdullahjones said...

a ah usha betul sangat tu.

Ku Keng said...

Adoi, hari ini aku tersepit. Ada komen dari anak orang kastam dan ada juga dari anak polis.

Sepasang muda mudi tertangkap berkhalwat. Datang tiga orang pegawai daripada tiga jabatan; polis, agama dan kastam. Pegawai Polis memberi statemen, mereka tak bersalah kerana ini bukan kawasan curfew; kata pula pegawai agama, mereka bersalah bersekedudukan kerana mereka belom bernikah kahwin dan mamat ni pula dari Bangla; kata pegawai kastam, perempuan ni bersalah kerana kain batiknya tak dibayar cukai dan lelaki Bangla pula isap rokok juga tak dibayar cukai. Jadi kepelbagaian keterangan telah mengabui kesalahan yang asas.

Dan kenyatan Usha, membuat aku teringat kepada cerita Abu Dajal. 'Duit ini bukan Abu Dajal yang ambik,' dia menulis di papan kenyataan yang sebelumnya tertulis 'Di sini tak ada duit.'

Ku Keng said...

Arjunna: Sorry lupa nak response. Perang apa? Kalu Terengganu saya tau hanya perang kerana kalah bola-sepak. Mereka bukan ada navy. Tentera Wataniah adalah di Seberang Takir tu.

Anonymous said...

Rasanya tuan punye kontena la ni pun dah redha barangnya di ambil. After all ape lagi yang tinggal..alangkan dinding kontenanya pun dah dikopak buat dijual bahan besi.

NPL kan aje ler..

Ku Keng said...

Hana: Selamat datang, tapi janganlah kopak-kopak pula dinding rumah saya untuk diniagakan. Redha tak redha, itu tak dapat kita nak pastikan. Pada dasarnya hukum tak mengizinkan kecuali adh dharurah tubiihul mahzhurah iaitu dalam keadaan dharurat yang tidak dibenarkan, dibolehkan. Dan orang-orang berkenaan di tempat yang berkenaan bukannya dalam keadaan dharurat sebagaimana yang disyorkan oleh Arjunna!

Anonymous said...

Maaf Tuan Keng,
Tuan buat saya lagi keliru.. Sudah pun namenya darurat, ditambah lagi dengan tidak dibenarkan, kemudian dibolehkan? Bukankah darurat itu keadaan yang Maha tersepit? Malah tok2 guru membolehkan banyak perkara di dalam keadaan darurat?
Penin..penin..harap saya tak perlu kan antidepressents seperti tuan.

Tolong lebih perjelaskan kekeliruan ini sebelum saya terus menyokong saranan Arjunna yang jauh lebih munasabah.

Ku Keng said...

Hana: Maaf yang dimaksudkan adalah, apa-apa yang tak halal dibolehkan dalam keadaan dharurat. Misalnya sekiranya dalam kelaparan yang amat sangat, maka bolehlah makan babi. Tapi bukanlah babi itu 'amnya menjadi halal. Sekian. Kalau keliru lagi pergilah ke JAKIM. Dan sekiranya pegawai tak menghantar anak ke sekolah, maka anda akan dilayan segera.

Anonymous said...

Tkasih tuan, sekarang sudah terang lagi bersuluh..:)

P.S Pegawai JAKIM pesan..Ofis cuti sementara sampai esok, pergi melawat lembu2 yang dikorbankan!

Anonymous said...

Bro KENG

Couple of months ago whole country confuse about 'dharurat'...women can be a prostitute when the going gets tough.So how ha?

AAAAAA

Ku Keng said...

Anon: Bab itu kena tanya mufti. Disebabkan yang mengeluarkan pendapat itu lebih berpelajaran dari saya, maka mungkin betul bagi dia. Tapi bagi saya tak apalah, saya ikut Nabi Allah Daud, mencari kayu api untuk dijual. Dan saya mungkin mencari besi buruk, kerana sekarang orang tak pakai kayu api.

Anonymous said...

Masalahnya, orang yang berpelajaran itu menggunakan ilmu yang ada pada nya ketika memberi pendapat, atau lebih dipengaruhi oleh jawatan dan kedudukan nya sekarang.
Untuk jawatan dan kedudukan sekarang tu, tak payah banyak-banyak ilmu sangat.

Anonymous said...

tok keng,

saya tak setuju kerajaang tengganu buak gitu ko oghe kapung.. siye ko demo tu.. bakpo tok sedekoh je baghan tu ko oghe kapung..upoh penak gi kutip..nok beli tak mapu..jupe di jalang sughuh bayar.. kalu tak ambik..rugi..membazir...berdoso.. oghe membazir ni kawang syaitang..!! dok gitu tok keng?

maso zamang kegemilangang tuan guru haji hadi..kalu jadi lagu ni..meme dio wi free sesamo ghayat misking..tak yoh cakap banyok!