Sunday, April 30, 2006

Kuasa Yang Berleluasa

Seolah-olah menjadi dekor yang mandatori untuk restoran-restoran Kari Kepala Ikan untuk menghiaskan dinding-dinding mereka dengan ayat-ayat al Quran. Terpampang Ayatul Kursi atau Tiga Qul. Tak mencukupi dengan itu ditambah lagi dengan gambar Kaabah dan Masjid Nabawi berbentuk 3-dimensi yang dihiasi indah dengan lampu yang menyahdukan pemandangan. Ada pula restoran yang lebih innovatif. Papan tanda ditulis dengan huruf jawi. Lam Wau Ta' Wau Sin.

Agama atau al Quran menjadi daya tarikan. Kerana dinding-dinding sudah terpampang indah dengan ayat-ayat suci, maka restoran berkait berjaya dalam menambahkan keselesaan kepada pengunjung. Pasti halal. Aku tak mengatakan bahawa ada kemusykilan tentang kehalalannya. Tapi inikah caranya? Tak kiralah siapa tuan empunya restoran tersebut. Mamak ke, Hindu ke, Ah Long ke atau Melayu ke. Semuanya standard. Percayalah hanya satu atau dua restoran Kari Kepala Ikan di KL dimilikki oleh orang Islam. Kebanyakannya, ya kebanyakannya tidak.

JAKIM terlau sibuk dan ghairah merampas al Quran dari Syria atau Mesir yang diimpot tanpa tanda mohor JAKIM. Sehingga menjadi kebingungan kepada penjual al Quran. Kalaulah langkah penapisan ini dah dilengkapkan dengan jentera yang tersusun dan teratur, tak ada sesiapa yang akan bersungut. Akan tetapi untuk menunggu sehingga tujuh bulan untuk mendapat "keputusan kelulusan" adalah tak masuk akal sama sekali.

Begitulah keghairahan JAKIM dalam mengunakan kuasa. Tersalah tempat.

Monday, April 24, 2006

Manok Seronok

Dah bermula kesibukkan di Sarawak. Dewan Negeri akan dibubarkan untuk pemilihan umum yang baru. Akan bertaburanlah janji-janji; berapi-apilah maki hamun, dan bergegarlah seluruh negeri dengan ugut-ugutan. Teringat aku akan Long Pasai. Bukannya nama orang tapi nama satu mukim atau daerah yang aman dan bebas dari kesesakan kotaraya.

Long Pasai jauh di pedalaman. Hubungan dengan bandar-bandar lain hanya melalui jalan udara, sungai dan jalan hutan. Belum wujud jalanraya atau lebuhraya ke Long Pasai. Kepada penduduk Long Pasai, menikek belon menjadi kebiasaan. Seperti menaikki bot penambang. Taklah seperti kita di Semenanjung, sebelum Air Asia beroperasi, kenderaan udara menjadi pilihan hanya untuk yang berada. Mengikut kawanku seorang pilot MAS yang pernah bertugas di Sarawak, bukan saja manusia yang nikek belon, malahan manok (ayam), itek, anjing dan kucing antara lain, juga dibawa bersama. Seronoknya manok! Tak ada yang membantah atau akan membantah dengan kebebasan membawa bagasi sebegini, kerana sudah kebiasaan kepada semua penumpang dari pedalaman Sarawak. Itu mengikut maklumat dari kawanku. Bohong dia, bohonglah aku.

Nasib baiklah Raja Brooke tak menjadikan Sarawak sebahagian daripada UK. Hanya sebagai jajahan Raja Inggeris. Dan sekarang Sarawak dah pun merdeka. Seandainya Sarawak dalam UK, bayangkan apa yang akan terjadi kepada orang-orang Kelabit dan Iban. Mereka akan diharamkan dari membawa ternakan-ternakan di dalam belon. Berpandukan kepada arahan Department of Health UK, yang tertera, sebagai langkah untuk mencegah bird flu dari merebak.

Begitulah manok atau ayam. Tiba-tiba membawa ketakutan. Tak tepatlah kalau kita kiaskan ketakutan dengan chicken out lagi. Kerana yang takut sekarang adalah manusia.

Jangan pula ayam dijadikan sesuatu untuk ugutan. Bayangkan dalam pilihanraya ini ada yang kecewa kerana tak dipilih sebagai calon atau yang tak puas hati dalam keputusan atau marah kerana janji-janji tak pernah dikotai, berjalan ke tempat awam dan berpakaian sebegini..........






Nota:
Nikek = naik;
Belon = kapal terbang.

Saturday, April 22, 2006

Blog on Dogs: Komen



Tak disangka topik anjing membawa kenangan suka duka kepada ramai teman-teman bloggers. Terima kasih di atas komen-komen yang sungguh menarik. Terima kasih kepada Sayuti dan Lope kerana tolong menjawab sewaktu ketiadaan saya, beberapa komen terutamanya dari Kim yang banyak sekali pengalaman tentang anjing dan manusia yang mau bersifat seperti anjing.

Anjing tetap menjadi masalah kepada kita kerana perkaitannya dengan hukum taharah atau kebersihan, yang menjadi keperluan asas untuk solat.

Adakah boleh dibasuh bekas terkena air liur atau bahagian anjing yang basah dengan air dan sabun? Untuk memastikan supaya jawapan saya betul, maka saya telah meminta pandangan Ustaz IK. Jawapan beliau:
Imam Syafie menghukumkan bahawa bekasan anjing, sama ada air liurnya atau mana-mana basahan dari badannya, adalah najis. Wajib dibersihkan dengan menyamak. Kalau tak disamak tak sah solat, misalnya. Akan tetapi mazhab-mazhab lain tak menghukumnya najis. Hanya menghukumkan bahawa air lior dan basahan pada badan dan anggota anjing mempunyai kekotoran yang membawa penyakit, maka wajiblah disamak.

Jadi menyamak menjadi wajib kepada semua mazhab. Menyamak dengan tanah dan air.

Dalam hal ini, Simah Hanim haruslah bertanyakan kepada ulamak di Turki tentang pandangan yang telah diberi. Dan kepada Berg, tinggal dimanapun tak menjadi masalah. Saya diberitahu oleh Awang Goneng bahawa di London, beliau mendapatkan dengan senang tanah liat untuk menyamak dari kedai-kedai yang menjual peralatan untuk pottery dan clay modelling.

Apakah khasiat tanah? Pernah saya terbaca satu makalah yang mengatakan bahwa tanah mematikan kuman rabies. Dan menurut ayah saudara saya di Besut, selalunya apabila kera ditembak, sewaktu jatuh ke bumi mereka akan dengan pantas mencapai tanah dan menelannya. Dengan serta merta, ia akan segar kembali dan kembali bergayut di atas pokok. Jadi dikampung-kampung di Besut, tanah liat terutamanya, diletakkan ke dalam air panas untuk dijadikan air penawar. Sayangnya tak ada kajian klinikal yang pernah dilakukan keatas pendapat-pendapat tersebut.

Sohehlah, sikap yang kita ambil mengenai anjing dan babi telah menjadi satu daripada penghalang untuk berdakwah di pedalaman misalnya, kerana kebanyakan penduduk di sana membela bintang-binatang tersebut. Maka satu pintu sudah tertutup rapat oleh kita sendiri. Kemas keming. Walhal beratnya hukum mengenai anjing dan babi taklah sebagaimana yang kita andaikan.

Phobia terhadap anjing ternyata adalah kerana ketakutan dan kegeraman. Begitulah pandangan QOTH, Wak Jawa, Rampai, Kenakelayan, Puan DITH, Lope, Sya, Romantis Selatan, Ahni dan Crimsonskye. Untuk kebalkan diri cubalah syor Sayuti dan Tuan Pegawai dengan memberi salam kepada Qithmir. Insha Allah mujarab.

Pandangan Atok, Tuan Pegawai, Jiwa Rasa, Black Purple dan Op pula lebih 'dog friendly', yang timbul juga dari pengalaman mereka yang tak menakutkan dengan anjing. Patutler anjing-anjing tak menyalak mereka sebagaimana Lope disalak oleh anjing Mr. Tow. Mungkin kerana Lope tak membalas kiriman limau Mr. Tow dengan gulai, ketupat dan rendang!

Disebabkan anjing bukan manusia jadi hukum bunuh diri tak dikenakan ke atas mereka sekiranya mereka dilanggar oleh Nurul. Nurul, jangan sekali-kali melanggar anjing-anjing yang asyik menggaru kutu di jalan. Susah payah pulak nanti kome ke SPCA nak membuat repot. Dan pasti sekali bumper depan lebih mahal daripada yang baru kome tukar.

Tok Rimau dan Naga harus waspada kerana Gitartong tak menyukai anjing, kucing, ikan, rimau dan juga naga! Kalau manusia menggunakan ngganjing untuk menghina, maka mungkin pula Zizie, anjing meghina sesama mereka dengan nnusia. Dan diharap Maklang dah terbangun kerana kebisingan salakan anjing di Kerteh. Terima kasih Wafa kerana memanjangkan cerita asal-usul Nuh kepada kami. Harap-harap ini bukanlah cerita Israliyat!

Akhirul Kalam. Pertelingkahan mengenai Tahir Efendi dalam puisi yang dikarang oleh Nef'i tak dilupai sebegitu saja. Selepas 300 tahun, puisi tersebut telah disambut oleh Tahir-i Mevlevi dengan jawapan berikut:

Zehr-i hicvi cihana neşredenin dili bi-şek zeban-ı efidir;
Tahir olmaz köpek;
Fakat beşere nef’i vardır;
O halde Nef’idir.


Beracunnya sindiran dari lidah mu laksana racun ular yang bisa,
Anjing sememangnya tidak dianggap suci,
Ternyata mereka hanya bernef’i kepada manusia,
O anjing sebenarnya kaulah Nef’i.

Nef’i: dari bahasa Arab naf’ah. Yang mempunyai manfaat.



Monday, April 17, 2006

Blog on Dogs

Dulu sewaktu Dr. Roza menceritakan mengenai peristiwa bapanya diherdik oleh seorang wanita, ekoran tegurannya terhadap kelaku anak wanita tersebut yang membaling-baling batu kepada anjing, terlintas difikiranku tentang sikap kebencian orang-orang Melayu kepada anjing. Dengan amat terlampau. Adakah najis menjadi penyebab untuk membenci? Seandainya begitu kenapa jemaah-jemaah masjid tidak mengambil sikap yang sama untuk membersihkan najis-najis di tandas masjid. Dan tidak meninggalkan begitu sahaja selepas membuangnya? Basmikan sehabis-habisnya. Dengan sepenuh kegeraman.

Dalam blog yang terdahulu pula Kim menyatakan hasratnya untuk membela anjing dan Lope pula menyingkapkan peristiwa yang menimpanya di Hudeidah apabila beliau ditanya tentang pegangan agamanya oleh orang yang sedang memeluk anjing. Sungguh menarik perihal anjing.

Dalam hukum fiqah, cara-cara melayani anjing dikaitkan kepada arahan Rasulullahi sallahu ‘alaihi wassalam, bersabit cara-cara membersihkan bijana air yang dijilat anjing. Penyuciannya adalah secara menyamak bijana tadi dengan menyucikannya dengan air dan tanah. Permulaannya dengan tanah dan kemudiannya dengan enam kali laluan air. Disinilah timbul perbezaan pendapat fuqahak tetang apa yang sebenarnya najis. Anjingkah atau air liurnya? Yang hidup atau yang mati? Maka berbezalah hukum antara mazhab-mazhab.

Imam Malik menganggap anjing sebagai suci ketika hidupnya. Imam Abu Yusuf dan al-Zahiri pula berpendapat, kulit-kulit anjing dan babi juga boleh disucikan secara menyamak, kerana hadis riwayat Muslim menyatakan: Apa jua kulit haiwan, suci apabila disamak. Imam Syafie pula berpendapat sebaliknya. Segala sentuhan anjing sekiranya basah; hidup atau mati, wajarlah disamak. Maka bagi orang Melayu, kemungkinan untuk menghindarkan daripada susah-payahnya untuk menyamak, maka anjing perlulah dihalau dan dipukul, dan telah menjadi seperti budaya hingga ke hari ini. Senang begitu. Tetapi lupakah kita tentang kisah seorang pelacur yang dijanjikan syurga kerana memberi minum anjing yang hampir-hampir maut akibat kehausan yang amat?

Tidak terdapat sepatah pun ayat dalam al Quran yang mengeji anjing. Malahan terdapat dalam al Quran cerita mengenai Qithmir, anjing yang mengikut pemuda-pemuda ashabul kahfi kedalam gua. Dalam hadith riwayat Muslim yang disebut oleh Imam Nawawi, dalam kitabnya al-Mubarakafuri - Tuhfat al-Ahwadhi ada menceritakan bahawa Rasulullah sendiri ada memelihara anjing. Akan tetapi setelah dikhabarkan oleh Jibrail tentang keengganan malaikat pembawa rahmat untuk memasukki rumah yang ada anjing, maka Rasululullah telah mengeluarkan anjing tersebut daripada rumahnya.

Itulah anjing, disalah anggap oleh kita sehingga menjadi sinonim kepada kehinaan, sebagaimana pertelingkahan dua orang sahabat, seperti terdapat dalam puisi Turki lama, yang mana seorang yang bernama Tahir, telah memanggil sahabatnya yang lain dengan panggilan 'anjing'. Maka mangsa penghinaan tadi pun mengeluh:

Tahir efendi bana kelp demiş,
iltifatı kendince zahirdir;
Maliki mezhebim benim zira;
İtikadımca kelp tahirdir.

Tahir Effendi menggelarku sebagai anjing yang dikeji;
Malahan itu kepujian untuknya sendiri secara zahir;
Kerana aku bermazhab maliki;
Dan itikad kami bahawa anjing itulah tahir.
Nota:
Efendi: Gelaran hurmat untuk lelaki.
Tahir: Bersih atau suci


Kebanyakan fuqahak membenarkan pemeliharaan anjing-anjing untuk keperluan hidup seperti memburu, menjaga ternak, mengawal keselamatan dan menjaga ladang atau tanaman. Akan tetapi diharamkan untuk tujuan peliharaan biasa atau untuk pertunjukan atau pameran.

Alkisah, Aba Yazid al Bistami, pada satu ketika telah terserempak dengan se ekor anjing di satu laluan yang sempit. Untuk mengelakkan dirinya daripada terlanggar dengan anjing tersebut dan terkena najis, maka beliau pun mengundurkan diri ke belakang. Tiba-tiba terdengar oleh Aba Yazid kata-kata anjing tersebut kepadanya,”Adakah hinanya aku sehingga engkau menjauhkan dirimu daripadaku? Adakah aku memilih untuk dijadikan anjing? Dan adakah kamu dilahirkan manusia atas pilihanmu sendiri?” Mendengar kata-kata ini Aba Yazid diceritakan telah mengambil anjing tersebut sebagai gurunya. Wallahu a’lam.

Sebuah karangan sufistik masyhur oleh Muhammad ibn Khalaf Ibn al-Marzuban, bertajuk Buku Tentang Ketinggian Kedudukan Anjing-anjing Berbanding Kebanyakan Mereka yang Berpakaian, menceritakan tentang ketinggian sifat-sifat dan ketaatan anjing berbanding manusia yang penuh dengan penipuan dan kedurjanaan.

Dulu aku pernah menjadi tamu di rumah seorang kawan yang ada memelihara se ekor anjing Alsatian yang begitu jinak. Menjadi rakan bermain anak-anaknya dan anjing itu begitu manja dengan mereka. Sewaktu aku tiba di rumah tersebut, tuan rumah telah menyediakan selipar yang baru dan bilik khusus supaya dapat aku mengerjakan solat tanpa gangguan. Dan setiap kali aku ke ruang tamu, anjing tersebut dibawa keluar atau diletak di tempat yang jauh daripada ruang tersebut. Suatu pagi sewaktu aku bersendirian dirumah, aku ternampak anjing tersebut merenungku dari jauh dan kemudiannya anjing itu berjalan-jalan mengelilinggi ruang tamu di mana aku sedang duduk sambil membaca akhbar. Dengan tak disedari, sewaktu aku sedang khusyuk membaca, anjing terebut melompat ke atas ribaku dan terus menjilat tanganku. Sungguh memeranjatkan. Agaknya anjing tersebut hairan kenapa selama dua hari aku di situ, tak sekali pun aku menggosok-gosok kepalanya atau menegurnya. Begitulah sayangnya dan berperasaannya anjing kepada manusia.

Monday, April 10, 2006

Mawla ya solli wassalim



Wahai Junjungan Kekasih Allah,
Kaulah Penunjuk,
Kaulah Pemimpin,
Kaulah Cahaya di atas Cahaya,
Selawat dan salam kami rafakkan,
Memohon ampun dan keberkatan,
Atas ummahmu sekalian.
Dalam Sahih al Bukhari disebutkan tentang kegembiraan Abu Lahab apabila mendengar berita kelahiran Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wassalam yang disambutnya dengan pembebasan hambanya Tsuwaibah.

Dan dalam mempertahankan sambutan mawlud untuk memperingati kelahiran Nabi, Al Hafiz Syamsuddin Muhammad Nasiruddin Ad Dimisyqi telah mengarang sebuah syair yang bermaksud:


Kalaulah si kafir (Abu Lahab) ini yang dicelai;
Di dalam al Quran dinyatakan di neraka ia kekal abadi;
Tersebut setiap Isnin kepada beliau Allah anugerahi,
Keringanan kerana kegembiraannya tentang kelahiran Ahmad;
Apatah lagi seorang hamba yang bergembira sepanjang hayat,
Menyambut Maulud Ahmad dan matinya dalam keadaan bertuhankan kepada yang Ahad?

Aku bermohon syafaatmu wahai Junjungan,
sebagaimana janjimu kepada umatmu yang ringan...
timbangan kanan.

Syafi'na Ya Rasulullah.

Saturday, April 08, 2006

NIAGA TATAK LUGI

Exclusive: Cops in business
By: LOURDES CHARLES

The Star Friday April 7, 2006

KUALA LUMPUR: Police officers who have expanded their business of keeping law and order to operating leisure businesses and factories without the knowledge of the force will face disciplinary action.

At a seminar for 196 Officers in Charge of Station on Monday, Inspector-General of Police Tan Sri Mohd Bakri Omar had taken to task officers who spent more of their time on part-time businesses such as operating petrol stations or selling batik.


Ha,ha. Tak patut betul. Lagi-lagi polis yang kena.

Tapi dulu aku pernah berjumpa dengan seorang Pegawai (yang amat ) Tinggi Polis yang baru bersara. Dia menjual cincin. Cincin berbatu zamrud, berbatu delima, berbatu nilam dan bermacam-macam. Permatanya besar-besar. Jadi bila aku bertanya, "Datuk berniaga sejak pencen ke?"

"Tak. Saya dah lama dalam bidang ni. Ni semua dari koleksi yang baik-baik Encik. Ikat di Kelantan." Jawabnya megah.

"Harganya?" saja-saja bertanya.

"Hah yang ni RM15,000 dan yang ni, termahal, RM35,000...." Jawabnya.

Aku terkejut kerana dalam stoknya saja pada hari itu, sekurang-kurangnya, kalau mengikut congak harga purata yang dinyatakan, bernilai RM500,000.

"Dapat pinjaman bank ke Tuk?" aku cuba mencungkil. Maklumlah pada ketika itu aku sendiri pegawai bank.

"Taaaak. Semua modal sendiri." Wah jawabnya gembira. "Saya sempat pusing modal kerana dulu, pelanggan-pelanggan saya ramai daripada peniaga-peniaga Cina. Mereka suka zamrud dan delima."

"Hah," aku menjawab dalam hati. "Kalau mintak duit dari towkay takut dicop rasuah. Jadi jual cincin lagi senang. Bukan mereka nak sangat cincin tu tapi hasrat sebenarnya adalah untuk menghulur wang. Lagi pun cincin-cincin tu taklah seharga seperti dinyatakan," aku bertutur dalam hati lagi.

Seorang kawan lain yang menjadi pembekal kepada sebuah jabatan kerajaan menceritakan bagaimana dia menjadi pengutip kain batik ela Kelantan. "Bukan nak beli sangat,"terangnya, "Tapi setiap kali ke pejabat tu untuk mengambil cek pembayaran, pegawai kerani yang menjaga cek tu mesti mempamerkan dulu barangan jualannya untuk tatapan. Itu mesej haluslah. Kalau tak beli, tak dapatlah cek pembayaran. Dan harganya? Lebih mahal daripada di Aked Ibu Kota di Jalan TAR. Tapi apa boleh buat!"

Memang pandai pegawai kerajaan berniaga. Laris dan menguntungkan. Ini belum lagi diambil kira polis-polis yang menjadi possessor-lah, yang menjadi bouncer di disco-disco dan kulubu malamulah dan yang menjadi pegawai sekuriti peribadi. Banyak sekali peluang niaga yang meng'untungkan'.


Tuesday, April 04, 2006

Barakah

I.

Satu masa dulu di Sydney. Semasa melangkah masuk ke dalam teksi melalui pintu kanan di belakang pemandu. Pemandu teksi tersebut bertanyakan aku dengan nada tinggi. "What did you say?"

Aku tergamam, "I didn't say anything."

"No you said something. What did you say?" hentaknya.

Kawan-kawanku terkejut. Kehairanan. Mereka menyangkakan aku telah berkata sesuatu yang menyakiti hati pemandu tadi.

"You said something when you entered the taxi," dia menyambung lagi.

"No. I did not say anything." Aku meninggikan suara sambil membetulkan tali keledar.

"Yes. Did I hear you say Bismillah..." dia. Dengan suara yang lebih tinggi.

"Of course I said Bismillah..." Aku membalas.

"You are Muslim?" dia mengalih pandangan kebelakang.

"Alhamdulillah I am," aku menyahut.

"Asssalamu alaikum," dia menghulurkan tangan, "I am Mohammad. From Palestine."

Ah. Lega kami semua. Dan masing-masing memperkenalkan diri.

Itulah takdir pertemuan. Selalunya kami tak berbual dengan pemandu teksi kalau di Sydney, kerana bahasa mereka kadangkala kasar dan jarang pula yang ingin berbual.

Dalam perjalanan untuk pulang ke hotel kami berbual rancak tentang cara-cara masyarakat Islam mendidik anak-anak di tengah-tengah budaya yang bertukar-tukar dari kuning ke hitam. Tentang Palestine. Tentang sikap kerajaan terhadap pelarian Palestine. Dan tentang makanan halal. Dan hari itu kami makan halal di kedai Arab yang agak jauh dari kota Sydney, iaitu di Lakemba. Sempat bersolat di masjid Lubnan sebagai kesaksian ingatan kami kepada Allah dan yang pentingnya mendapat kawan baru.

II.

Dan satu lagi peristiwa lain. Sewaktu di Frankfurt, semasa tiba dari Leipzig dalam perjalanan pulang ke KL, entah apa kesilapannya, pegawai di Steigenberger Hotel yang terletaknya di Frankfurt Airport (di mana tempahan bilik telah dibuat oleh seorang sahabat) menafikan bahawa kami ada tempahan untuk bermalam di situ. (Selepas pulang, teman yang membuat tempahan telah memohon maaf kerana rupanya tempahan yang dibuatnya adalah pada hari berikutnya. Kesilapan haribulan!) Kerana kepenatan, aku malas untuk bertengkar panjang dengan pegawai hotel itu. Lantas aku mengajak temanku ke sebuah hotel lain, letaknya agak 3km. dari airport, yang menjanjikan bilik kepada kami sekiranya perlu.

Di perhentian teksi sewaktu itu ada dua buah teksi yang sedang menunggu pelanggan. Apabila diberitaukan destinasi, pemandu teksi pertama, yang berbangsa Afrika telah memanggil pemandu teksi yang di belakangnya dan bercakap-cakap sesuatu. Sangkaan kami, hari itu kami pasti akan dijual. Manalah tau.

"I will take you Sir," sahut pemandu kedua kepada kami. Kami tak berkata apa-apa dan terus menaikki teksinya.

Dalam perjalanan ke hotel, apabila beliau ditanya kenapa pemandu pertama tak mau mengambil kami,"No Sir, he wants to go to the City to change shift. Your hotel is off the way." jawabnya. Ahh, barulah lega perasaan kami.

Kemudian dia berpaling ke belakang dan bertanya, "You Malaysian? Last week I drove a Malaysian for few days," bilangnya dengan megah. Dan perbualan pun menjadi rancak. Sempat berbual tentang asal usulnya, waktu solat, makanan halal dan macam-macam lagi. Sesampai di hotel, dia menawarkan diri, "Tonight I take you to the Turkish mosque, then we go for dinner at a Turkish restaurant."

Alhamdulillah bukan satu masjid yang sempat kami tinggalkan kesaksian tahyatul masjid, tetapi di dua buah yang masing-masingnya berjauhan. Begitulah mesranya Ibrahim, nama pemandu tersebut, dengan kami. Beliau yang berbangsa Kurdish dan bermazhab Syi'ah, merupakan pelarian dari Turki. Selepas makan di sebuah restoran Turki, Ibrahim mengsyorkan pula kami singgah dirumahnya. Waktu itu sudah larut malam. Sesampainya kami di rumahnya, isterinya telah menunggu dengan juadah teh dan baklava, satu manisan Turki yang masyhur.

Keakraban yang terjalin itu bukanlah menghairankan, kerana pastinya ia timbul dari persamaan agama di antara kami dan Ibrahim (meskipun dia seorang Syi'ah). Tapi menghairankan apabila beliau tak mau menerima apa-apa bayaran upahan dari kami. Bersungguh-sungguh menolak pemberian kami.

Pagi keesokannya selepas Ibrahim menghantarkan kami pulang ke airport, temanku menghulurkan wang ke tangannya dan menyatakan, "This is for your children."

III.

Aku yakin bahawa perlindungan dari Allah SWT timbul dari keberkatan sedekah sebagaimana pesanan ibuku supaya sentiasa bersedekah sebelum bermusafir.