Wednesday, February 13, 2008

Nombor 4




Khabarnya nombor itu penting.
Menjadi penentuan. Meskipun berkali-kali berkata tidak dan tidak*, akhirnya ternyata ia. Kerana telah difirasatkan kepada nombor.

Segala-galanya berdasarkan kepada kaedah feng shui.

Sekiranya penamatnya 4 maka mati lawan.
Begitulah.

Parlimen bubar pada 13 bulan 2. Jumlah angkanya? 6
Khabarnya penamaan calon oleh plesiden amnu pada 21 bulan 2. Berjumlahnya 5.
Dan khabarnya pula tarikh hari undian 1 bulan 3 yang berjumlah 4.
4 mati lo!!
Giliran pilihanraya: ke 12 - jumlah angka 3. Turutan dari 4.

Susunan yang sungguh teratur mengikut firasat feng shui untuk mengatur kemenangan. Bermula dari nombor yang hidup dan berakhir pada kematian.

Begitulah minatnya amnu dengan nombor.




Tak pasti sama ada mamat ini dari persidangan ke, dari kenduri kawin ke atau dari masjid. Tapi ternyata budaya yang digilap oleh amnu, memupuk cintanya pada nombor.

P.S.: Minta-minta dia hanya ingin menukar duit kecil untuk membayar parking. Atau mungkin dia hanya sopir dan tugasnya membeli untuk bosnya.

Nota:
* BANGI, Feb 12 (Bernama) -- Parliament will not be dissolved tomorrow to pave the way for the 12th general election, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said today.

"No, not tomorrow," he told reporters.




Thursday, February 07, 2008

Gongxi Gong





GONG XI FA CAI

kepada

Al Walid Low, Faisal Lee, Danyal, Ariff Hew, Taufik Kang,
Chris Chan, CH Goh, Syazwina, Rodziah Chin, Hodhori, Yahya Tung, Daniel,Talmisani, Kamal Koh, Zhulixin, Ahmad Johari, Kassim Koh,
dan ahli keluarga masing-masing

dan juga
teman-teman tionghua yang lain






Sunday, February 03, 2008

Barisan Burung











Hari itu gagak, merak dan ciak berkumpul lagi.

Mereka bersepakat untuk menubuhkan barisan untuk menguasai saki baki hutan belantara yang telah beratus tahun menjadi dunia mereka dan nenek moyang mereka. Asalnya hutan itu tempat asli bagi merak. Akan tetapi lama kelamaan tibalah pemastautin baru seperti ciak yang dibawa angin monson tenggara, dari benua utara; dan gagak yang dibawa khas oleh peladang-peladang British untuk menjaga kebun dari gangguan tikus dan lain-lain serangga perosak, dari pulau Serendib. Lama kelamaan mereka dapat atau cuba menyesuaikan diri dan di situlah mereka membiak dan hidup bebas.

Hanya kebelakangan ini kawasan itu telah dicerobohi oleh manusia dan kehidupan menjadi bertambah sukar. Dulu hutan dan sekarang semenjak pembalakan semakin bebas, kawasan itu sudah semakin menjadi semak samun. Bush, kata bahasa gomen. Kehidupan mereka lama kelamaan akan tertakluk kepada undang-undang semak. Law of (the) Bush. Tersekat dan tidak lagi sebebas dulu kala. Kawasan ragut menjadi bertambah sempit.

Maka terjadilah perebutan kawasan. Unggas-unggas menjadi semakin kasar tingkah laku mereka. Bermain jahat. Sudah mula mencuri dan mencerobohi kawasan.

"Kita mesti menawan kawasan-kawasan ini. Kalau dibiarkan burung-burung lain menguasainya, habis peluang kita untuk membolot hasil hutan." Kata merak, selaku ketua dan bertindak sebagai jurucakap kumpulan.

"Betul, betul,” kata gagak. “Kita main jahat sikit. Berak atas kepala mereka. Tugas itu, anda semua letakkan kepada kami kaum gagak."

Ciak yang hanya memikirkan pasal makanan dan peluang masa depan untuk menjadi penyorok makanan, mengangguk saja. "Bagaimana?" dia menyelit. Dia tidak begitu khusyuk dalam perbincangan kerana sedang memikirkan sesuatu. Tentang hal keselamatan kaum sejenisnya selepas peristiwa ketua mereka yang diskodeng sewaktu berdua-duan di celah dedaunan. “Celaka betul jurugambar National Geographic,” fikirnya, “nak bercumbu pun dah jadi susah. Tak ada tempat yang selamat dari lensa kamera mereka. Sudahlah di ambil gambar, dihebah-hebahkan pula di kaca-kaca TV dan wayang. Konon-nya kajian ilmiah.”

"Kita mengambil kuasa melalui pilihanraya, seperti manusia," kata merak, "kita berikan janji-janji manis; kita gemburkan kemajuan yang kita pasti bawa kepada alam burung; kemudahan, keselamatan...."

"Keselamatan macam mana?" bentak ciak, "Hari-hari anak-anak kita diracik atau dibunuh."

"Ya," sahut gagak, "banyak gagak-gagak yang menghadapi masalah sama. Hari-hari ditembak penguasa Bandaraya. Nak tidur pun jadi susah. Dan dulu kami dijanjikan bahwa Bandaraya disebelah kita."

Merak tak berkata apa-apa, “Padan muka, bukan setakat bising, jahat pula. Asyik mencuri-curi saja,” terlintas dibenaknya, “habis pokok-pokok yang lama, tua dan besar, dijadikan markas mereka. Konon-kononnya ruh-ruh raja dan dewa mereka bersemadi di sana!”

Semua terdiam.

"Ahhh... itu salah kamu," sergah ciak,"kaum kamu terlalu bising. Macam keling karam. Nak pulang petang pun riuh rendah. Berak pula merata-rata. Burung-burung lain pun tak selamat dari najis kamu." Ciak ni garang. Asyik membentak sahaja. Kadangkala takut merak dibuatnya.

“Tapi boleh ke kita menang?” Tanya gagak. “Kaum sejenis kamu banyak yang tak setuju dengan sikap kelembutan kamu.” Gagak mengajukan pertanyaan kepada merak.

"Mampukah kita mengatasi pengaruh pungguk yang asyik merindukan bulan itu, atau helang yang sepantas roket?" Ciak juga bertanya. Musykil.

“Kalau nak buat secara lurus bendul, mustahil kita akan menang,” jawab merak. “Kita tipulah sikit.”

“Bagaimana?” ciak mengerling tajam.

“Ya, bagaimana?” sambut gagak.

“Kita jangan beri mereka peluang untuk mengundi.” Perintah merak dengan tegas.

“Hah?” serentak keriau gagak dan ciak.

“Mana boleh begitu? Kan undi itu akan dijadikan hak semua burung dewasa?” Ciak menyoal.

“Setiap habis mengudi kita tandakan paruh mereka dengan warna kesumba atau inai.” Merak menjawab tenang.

“Tapi mereka tetap akan mengundi!” ciak bertanya hairan, “itu tak akan menafikan mereka dari mengundi.”

Gagak senyap. Terlalu sukar baginya untuk memahami kaedah ini. Yang gagak tahu hanya berak di kepala-kepala mereka. Senang.

“Kenapa kamu jadi bodoh?” sekarang merak cuba berlagak pandai. “Apa kesukaan burung-burung?”

“Padi” serentak ciak dan gagak.

“Nah itulah caranya. Kita taburkan padi yang direndam dalam sedikit air warna, jadi apabila mereka mematuk dalam air untuk mengambil padi, pastilah paruh mereka terkena air dan akan berwarna. Tidaklah serta merta tapi beberapa waktu kemudian pasti akan bertanda merah. Dan apabila mereka ke tempat mengundi, kita arahkan pegawai-pegawai yang bertugas menghalau mereka atas tuduhan bertujuan hendak menipu. Hendak mengundi dua kali!”

“Cip, cip..” ketawa ciak.

“Khaw, khaw..” sambut gagak.

“Tapi pasti akan terdedah juga.” Ciak mula berfikit serius.

“Jangan bimbang tentang helah. Banyak lagi caranya.” Merak jawab sombong.

“Bagaimana?” Gagak asyik bertanya saja tapi kurang menyumbang pendapat.

“Bulan depan, rakyat di bandar akan mengadakan pilihanraya umum. Kita lihat dan pelajari bagaimana mereka menipu.” Arah merak.

Semak samun di mana mereka sedang bermesyuarat bergegar dengan ketawa mereka.

.
.
.

Burung-burung lain yang di sekitar kehairanan tentang apa yang amat menyeronokkan ketiga ekor burung tadi. Tidak sekali-kali menyedari tentang komplot untuk menipu mereka.




Gambar:
Conference of the Birds: Farid-ud-Din 'Attar

Mantiq-ut-Thoyir, karangan ahli sufi tersohor Farid-ud Din ‘Attar, menceritakan tentang burung-burung, sewaktu dilanda masalah dan kekeliruan, megambil keputusan untuk melantik se-ekor raja, Simurgh atau burung phoenix. Pencarian mereka kepada yang layak menjadi Simurgh, membawa burung-burung tersebut ke 7 lembah. Tetapi kerana kesusahan yang mereka alami untuk mencari Simurgh sang raja, akhirnya hanya 30 ekor burung berjaya ke tempat tuju terakhir. Tetapi tiada Simurgh yang ditemui. Hanya mereka, yakni 30 ekor burung yang berada di situ. 30 ekor burung atau si-murgh (si=30 dan burung=murgh) sebenarnya itulah kekuatan yang dicari mereka; kejayaan yang dicapai setelah menghadapi segala kesusahan melalui pegorbanan, kecekalan dan keutuhan. Itulah timsal yang digambarkan Farid-ud Din dalam perjalanan menuju Allah.





Friday, February 01, 2008

Permintaan Ruh




Budaya Mesir berlainan dengan budaya kita. Apabila dikhabarkan tentang kematian, jawapan yang diterima adalah "Alhamdulillah". Ini mungkin akan memberi kejutan kepada masyarkat Melayu, seolah-olah kematian itu disyukuri. Mungkin kerana si mati itu amat dibenci, sangkaan pada si pendengar.

Apabila saya menyahut secara sama sewaktu menerima berita kematian Sohibus Samahah Datuk Ishak Baharom, mantan Mufti Selangor yang disayangi ramai, reaksi yang diterima juga dengan ketidaksenangan. Lantas saya menjawab, "Syukur kerana almarhum tidak menanggung kesakitan yang lama; dan syukur kerana beliau pasti gembira menemui Khaliqnya."

Inna lillahi wainna ilaihi raaji'un.
Allahummaghfirlahu warhamhu.



Ada dua permintaan ruh kepada malaikat. Pertama kepada malaikat maut, sewaktu nyawa akan dicabut,
"Tunggu sebentar, kerana aku ingin melakukan sedekah."
Begitulah besarnya fadhilat amalan sedekah, sehingga akan menyenangkan keadaan sewaktu akan mati.

Dan permintaan kedua, sewaktu akan disoal selepas mati,
"Tunggu. Hidupkan aku kembali kerana aku ingin beribadat."


Untung sekiranya kedua-dua diperkenankan! Tapi alangkah lebih beruntung sekiranya kedua-dua itu istiqamah dilakukan.