Friday, February 03, 2006

confuse, you!





SATU:

Bulan dulu aku diziarahi Din si Greek, pada waktu yang agak sudah lewat malam. Beliau membawa bersama seorang kawannya, berketurunan Croat. Si Din ni memang pelek orangnya, kalau datang ke rumahku bukan kira waktu. Mungkin ianya masih keliru dengan perbezaan waktu antara Athens dan KL meskipun sudah lebih 20 tahun di Malaysia. Hatinya keras macam batu, begitulah perangai orang Greek. Bersikap lebih Melayu dari Melayu dan lebih Islam dari orang Arab (katanya). Kalau panggil Greek dia akan marah, “I am Hellenic!” akan diujarnya dengan keras.

“Apahal?” aku bertanya,”malam-malam buta ni!”


“Masalah. My friend, this Croatian, has some problems. He needs a good lawyer,” sambungnya. Punggungnya belum lagi jatuh ke kerusi.


“Kenapa?” aku bertanya kehairanan. Yang membuat aku hairan adalah aku ni bukannya seorang peguam.

Si Croatian tadi nampak sedih dan keliru. “Siapa nama dia?” aku bertanya kepada Din.

“Farid. He’s a convert. Already for seven years. C’mon Farid tell him your problems,” Din mengalihkan pandangannya kepada Farid.

“I need a good lawyer to enable me to divorce my wife.”

Eh, aku bertambah keliru kerana aku pula yang dimintanya untuk membantu meruntuhkan masjidnya. “Mahkamah syariah,” ujarku, dengan harapan ziarah ini akan selesai segera kerana hari pun semakin lanjut malam. Sayup-sayup rasanya aku terdengar bunyi taktibau.

“Complicated. See, she left me. For another woman.”

“She’s a lesbian,” sahut Din dengan suara yang tinggi.

“Then go to her father or family members.” Aku membalas.

“Ah, more complicated,” Din menyelit, “her father is a drunkard and her brother, another useless guy. He’s a gay.”

Bingung. Bingung jadiku. Kami semua senyap. Tak berkata apa-apa.

Selepas termenung sejenak, aku menalipon rakanku, si peguam yang aku pernah ceritakan dulu, yang amat berjaya tapi belum lagi kaya raya. “Eh besok, tolong jumpa si Croat ni, Farid, dan dengar apa kehe pula dia ni.”

“Baik Keng, suruh dia datang pukul 10.00 pagi, jangan lambat kerana I ada kes di mahkamah Shah Alam. Kes mustahak. Ada Tan Seri nak cerai Puan Seri.” Balasnya. Memang rakanku ini amat senang denganku. Minta tolong apa saja dan dia akan membantu. Tak kira kecil besar.

“OK Farid, tomorrow, go to …. blah, blah blah…….” Aku mengarahnya, “10 sharp. Bring all relevant documents, and bring her as well.”

Selepas kami diam sejenak, si Din pun mula berkhutbah kepada si Croat tu. “See, you are supposed to be a Muslim, but you yourself are not serious in observing your duties towards Allah. You never guide her in her religious obligations. You yourself never even want to stop drinking, ……..blah, blah, blah….”

Si Croat tadi tak berkata apa-apa kerana agaknya memang benar apa yang dikatakan oleh Si Din.

Selepas sebulan Din datang lagi ke rumahku. Tak ada tujuan khusus, cuma ingin mencari tempat untuk meluahkan perasaannya agaknya.

“What happened to Farid?” aku bertanya.

“Ah, that idiot. He didn’t go to the lawyers and his wife has left for Amsterdam with her partner. Good for him as he is equally useless.” Din menjawab. Senang.


DUA

Satu hari, sewaktu ke KLIA, aku terdengar perbualan penumpang ERL dihadapanku, “You tau, suami si Jah tu? Satu hari Jah ternampak mesej dalam Nokia dia, ‘Abang, I am thirsty for you. Please come quick’ dan Jah pun melentinglah kerana tak disangka-sangka suaminya ada affair. So he left the house and you know what Jah found out, a month later? He didn’t leave her for a woman, but instead, you, for a bapok!”

Aku tak terkata apa-apa. No komen. Nasib baik Si Din tak disebelahku, kalau tidak, mampus. Dia akan berkhutbah lagi panjang.


TIGA

Rupa-rupanya di KL ni di fitness centres dan di spa-lah tempat petualang-petualang begini bersarang. Baik kau jangan pulang ke Malaya Jones, nanti bukan saja engkau akan marah dengan telatah budak-budak di masjid, dengan budak-budak tak pergi masjid pun engkau akan jadi lebih marah.


17 comments:

dr in the house said...

I just did an entry on infidelity and voila I found a new entry here on similar note but worst.

Yes I read in the newspapers regarding spas in KL being hot spots for gays, young and old to do their 'laknatullah' things. Masyallah!

Apa nak jadi?? Robohkan saja spa2 tu Keng!

imachee said...

Paper BH kelmarin (Khamis) paparkan babak2 obscene di spa -spa. Geli nak baca ... dan kalau bebudak baca, camana nak explain pun entah!

Dulu masa kat luar negara, atas apartment I tu tinggal sepasang gay. Masyallah.... bila musim panas, segala bunyi yang tidak diingini dapat I dengar sebab tingkap depa tu selalu bukak. Eeeeee!!!

abdullahjones said...

bukan marah budak pi masjid bang. marah budak bising dalam masjid. :)

balik. tiap-tiap tahun balik. sebab nak cari modal tulis blog. :)

pondan semuanya babi. bahkan lebih dari babi kerana babi pon mungkin tidak ada yang pondan.

sya said...

Minta dijauhkan Allah anak-anak dan keturunan aku dari keliru jantina mereka....

Amin

Ku Keng said...

Puan Dr.: Har,great minds think alike.
imachee: Sekarang budak-budak Melayu dah tak malu. Sampai yang gay pun ada blogsite dengan memaparkan gambar-gambar sekali. Tak lama lagi jadilah mereka macam jiran anda tu. Dedah semua kepada umum.
AJ: Benar tu, belum lagi terdengar kewujudan babi yang bersifat daghai. Jadi kita kena ciptakan perkataan baru untuk pondan-pondan ni.
Kak Sya: Sejarah kaum Luth tak mencukupi untuk menjadi teladan agaknya.

zizie ali said...

agak liwat beri komen.
errata:
agak lewat beri komen.
keng,
rasanya trend tersebut bukan di malaya saja. tapi wujud di semua negara maju dan negara yang kununnya ingin maju. sesiapa yang mempertikaikannya akan dianggap cuba menggugat kebebasan hak asasi manusia.

loppiess said...

keng,

Abang Yui satu hari dulu memberitahu aku setelah aku minta dia berubah untuk menjadi lelaki sejati.

"lope, engkau tidak merasai seperti yang aku rasakan, aku ini lelaki bukan, keluar dari vagina perempuan dengan membawa senjata terlekat di celah kelangkang ku ini..tetapi naluri lope..naluri!, aku juga keluar dengan naluri, rasa, ingin, mahu kepada lelaki!, secara lahiriah, natural, lalu...sob..sob...sob bagaimana mungkin aku menukarkan naluri itu!..sob..sob..sob".

kau tahu keng apa aku jawab?
"alah abang Yui ni, janganlah pegang pegang aku pulak...geli you!".

lentiform said...

it's always a sad, difficult and confusing thing to deal with those with gender identity problems, it's a form of psychological illness

kecik @Arjunna said...

Tuan Keng,
Kat tempat teman tinggal ni ramae pengkit. Mereka tak nampak pun yang teman ni masih bujang trang tang tang. Teman kegheling kegheling pon deme wat tak tau je.

Has said...

mak oii Keng, icon mung mengalahkan aku!! he he he. Actually bukan gender identity tu, kes homosexuals.

pernah kawan dengan gays, dia orang charming habis, gentleman habis, wangi habis, macho habis, tapi bila kita jalan dengan dia dia sibuk pandang ponggong lelaki lain.

tapi kita yang tak rasa tak tahu, depa pun manusia, derita oii, agak tu mereka lepas habis tu kot bila kat spa, jangan macam kat US dah ler, hulur senjata kat lubang dinding, yang sebelah sana pakai ngap jer.

bunga rampai said...

Mengelirukan tapi masih bisa senyum dalam keresahan.

Hampir pengsan juga terkejut melihat icon Keng tu.

Ku Keng said...

Zizie: banyak juga cerita-cerita tentang budaya yang sama di Afghanistgan & Kashmir. Tak semestinya saja di negara maju, kerana tabiat ini adalah satu tabiat yang sudah lama dalam sejarah manusia. Na'uzubillah.
Lope: Ingat sini Lope. jangan sekali-kali kau ceritakan tentang apa yang Abang Yui lakukan kepada kau kepada A Jones.
lentiform: Definetely so. But this is one area where counselling really has not worked well. The counsellors worked more on the parents to accept the situation as a fact to be lived with.
Arjunna: Mungkin pengkit-pengkit tu mata kelabu tak?
Kak Has: Menyambut teguran Dollahjung supaya segala persamaan dengan bunga, hari dan binatang ditukarkan kepada yang lebih glemer. Itu, katanya arahan kerajaan. Jadi nama Kak di kampung jangan lagi dipanggil Kembang atau Melor.
Rampai: Begitu juga anda Rampai. Nama wajib ditukarkan segera.

Yeop-Harley said...

Ayah Keng

Teman pun confuse bila tengak Bangla jalan kat pasar malam ..dah lah pakai kain pelekat berpegangan tangan pulak tu (intim)..lebih2 lagi dua2 ada misai lebat.Lepeh tu dua2 usha teman(seriau)..nasib baik rupanya mereka usha motor teman.

Nita said...

Tuan Keng,
Nauzubillah. Zaman sekarang ni bapok2 tu kalau fizikalnya nampak lebih cantik dari real wanita..tapi bila tiba tang suara tu..hancus!! garau semua kluar..

Ape pun semua tu dilaknat Allah juga. Teringat saya satu kisah tentang seorang ustaz yang bernaluri wanita..kisah saya baca di majalah Anis tak silap, dalam 5 tahun lepas..

Mengikut ustaz ni memang dia semasa di alam remaja rasa diri 'terperangkap' dalam fizikal seorang lelaki..(masa tu mungkin belum bergelar ustaz, tak pasti) tapi dek kerana iman yang kuat dia berusaha berdoa dan terus memaksa diri mendekatkan dirinya kepada Allah.

Alhamdulillah dgn berkat doa dan usahanya, dgn izin Allah lama kelamaan perasaan naluri wanitanya itu beransur2 hilang...Pesannya 'jgn diikut naluri itu..semuanya bisikan syaitan yang bertujuan menyesatkan manusia'..bercakap dari pengalaman dia tahu bagaimana rasa itu dan menasihatkan agar sentiasa mendekatkan diri kpd Allah.

Wallahua'lam.

Ku Keng said...

Yeop: Berpegang tangan tu dak apa-apa hanya budaya. Orang Arab juga sedemikian. Tapi prasangka kita yang tak baik-baik. Tapi budak-budak macho berpegang tangan tu kena berawaslah.
Nita: Ya saya juga ada terbaca kesah seorang yang sedemikian. Tiba-tiba mengubah sikap dan rajin beribadat. Selepas pulang dari umrah, meninggal setelah sakit tak berapa lama. Tapi yang bangangnya adalah mak angkatnya. Menyimpan pakaian perempuan peninggalan beliau untuk dijadikan kenangan. Se elok-eloknya kenanglah yang baik-baik.

NBB said...

erp!!!(terkedu kejap tengok gambar terbaru)...ganas tu..

nak kata perempuan tak cukup, perempuan berlambak2 kat malaya ni. tapi kenapa yang sejenis itu juga yang dicari?

Ku Keng said...

NBB: Itu reaksi kerana kejutan. Ketakjuban dan ketakutan.

Di malaya ni mengikut kata Mr. Jones, selera telah menjadi cacar-marba. Kalau di KLCC siang macam malam dan malam pula macam siang. Maka begitulah juga dengan pandangan kepada manusia. Tak cam dah, yang mana lelaki dan mana perempuan. Jones, tolong lukiskan.