Saturday, December 31, 2005

Tak Sopan????

Teman-temanku (antaranya S, Fay, Lin, Hakim, Gari dan Kecik) menuduh ku bersikap keterlaluan kerana menamakan blog address ini "KERAS KENG". Hai kata ku, "Adakah semua yang keras itu lucah? Bagaimana dengan keras hati, keras mata, keras kepala dan lain-lainnya? Memberangsangkah kata-kata itu?" Tak ada jawapan daripada mereka. Menandakan apa yang dihujjah betul.

Tapi sempena hari baru dalam tahun baru ini, inginku terangkan.

KenG, kENg, keNG, keng ……

Begitulah bunyinya: besi yang ditempa dan anjing-anjing yang menyalak.

’Keng, keng, keng,...’ Di kampung nenek moyangku di Pantai Timur, salakan anjing yang berlarutan sepanjang malam, diumpamakan bunyi tukulan bertubi-tubi kepada besi yang terlalu keras. Agaknya dari sinilah timbulnya istilah ’keras keng’ untuk sifat seseorang yang suka bertegang leher dan berdegil tidak mahu menerima pendapat atau teguran. Sebagaimana besi yang keras sukar dibentuk maka seseorang yang keras keng sukar dididik. Besi perlu dibakar untuk dilembutkan, maka manusia perlu dicairkan hati mereka untuk menerima ajaran dan nasihat. Orang yang keras keng selalunya bengis, dan kebengisan dipanggil juga bengkeng.

Keng mungkin juga merupakan kata dasar kepada perbuatan yang menggeluarkan bunyi dari mulut, seperti ’tengking’. Iaitu sesuatu bunyi yang digerakkan oleh pasu-pasu (cheekbones).

Tengking menengking,
tengking menengking,
tengking menengking .......
antara dua orang sang keras keng.
Sewajarnya mereka ditempeleng!

7 comments:

woghieh tulen said...

ekau ingat kau soghang yo yg ponek..? den laie ponek! tambah laie ngan nak mantai nia.. macam2 nak di buek... lotih bodan takdo oghang nak nolong...!paham sighi yo lah.. macam tak ghoti.. taun baru ko lamo ko.. den memang ponek manjang.. bodan pun dah sesakit...

Anonymous said...

Ni cakap ayam ke cakap itek?

-Hakim-

Anonymous said...

Den nak baco pun ponek. Tolonglah bagi tojomahnyo sokali, toman wei.

#Gari#

Ku Keng said...

Waghieh woi: Yang den belaja, untok hilang ponek, bacolah, "Jelobak Jelobu, Tuai padi tigo serankai, tekono komak Jelobu, Kalo tak mati badan mengasai."

Ha, cubo dulu ...

SAM said...

Mungkinkah keng juga dari perkataan 'Can?' ie Boleh? disebut oleh mereka yang bermastautin di Ganu, dimelayukan menjadi Ken? lantas di tambah 'g' (sesuai bahasa Ganu) menjadi KENG?

Menunjukkan semangat Malaysia Boleh...ie Malaysia KENG!!

k... said...

4 tok keng eyes only...
penjelasan tok keng tentang penggunaan perkataann 'keng' dlm website bukanlah disanggah 100%... cuma...why???? of all names and vocabs dlm kamus dbp.. kok 'keng' yg dipilih..??? pulak lagi memusykilkan ditambah pula perkataan 'keras' didepan 'keng' seolah2 metaphorically implying sedikit kelucahan...skali lagi saya nak peringat spy tidak menimbulkan syak wasangka..sesungguhnya maksud yg tersirat lebih memberi makna dr yg tersurat...

woghieh tulen said...

woghieh tulen menjawab...
woooppsss...sori salah posting comment...wrong article!!!!
to #Gari# ...dah sahlah ekau tu "ngencret"!?.. bahaso sondiri pun nak kono terjomah... ijo tojomah pandai lak tu??!!!

To Tuan Keng Tembaga... awok ni dah salah beguru agak ee... tak pun guru tu aja ilmu sosek! mano ado serapah hilang ponek ? kalau ado pun tak mcm tu bunyi ee do!!!