Powered By Blogger

Sunday, December 17, 2006

HATI

Saya selalu mengingatkan diri sendiri dan kawan-kawan kepada pesanan RasululLahi sollahu 'alaihi wassalam. "Tugasku membawa syahadah. Urusan hati adalah urusan Allah SWT." Bermakna tugas kita adalah untuk menyampaikan tentang Islam, dan kepercayaan seseorang, yang akan tersemai di hatinya, adalah urusan Allah.

Begitulah dengan cerita terbaru yang dilalui oleh seorang agen perisik Russia, Alexander Litvinenko. Dua hari sebelum maut, akibat diracuni, beliau telah mengisytiharkan syahadah.

Alexander Litvinenko Conversion to Islam two days before his death

Litvinenko worked for the Russian Secret Service in the KGB and in the FSB.

Litvinenko's father today told RFE/RL's Russian Service that his son told him shortly before his death that he had converted to Islam, and wished to be buried according to Muslim tradition.

"He told me about his decision two days before he died. He said, 'Papa, I have to talk to you about something serious. I've become a Muslim,'" Valter Litvinenko said.

"I said, 'Sasha, it's your decision. As long as you don't become a communist or a satanist, that's the main thing. I'm a Christian myself, but I have a granddaughter whose father is Kabardin -- my daughter's husband, he's Muslim as well," he continued. "We haven't lost God; we believe in God. But how to believe in God, how to pray -- everyone should do that in the way they consider best."

Valter Litvinenko said his son had grown disenchanted with what he described as the "hierarchy" of the Russian Orthodox Church, and had sought a change.

Akhmed Zakayev, the London-exiled Chechen separatist envoy, told RFE/RL that Litvinenko asked him about the possibility of converting in the early days of his illness. "I told him it was a purely personal question, that it isn't important to which god we pray as long as we aren't doing ignoble acts. And I sort of dropped it. But he over and over again returned to the subject."

Zakayev added that Litvinenko went on to pronounce the shahadah, the fundamental Muslim statement of faith.

"Any student of Islam will tell you that there are no particular rituals for converting to Islam. All you have to do is say one sura" -- a verse or chapter from the Koran -- "and from that moment if the person who pronounces this sura, this shahadah, has sincere intentions, from that moment he is considered a Muslim," he said.

Zakayev also described the day before Litvinenko died: "On November 22, at his request, I, with his wife's approval, brought an imam to him. He read over him a sura from the Koran, the one that is read over a dying Muslim," he said. "Of course, according to Muslim rituals, they pray over the body before burial. Now, unfortunately, that part of the process which Aleksandr requested cannot be fulfilled because of the exceptional circumstances of the radiation in his body and the fact that the coffin that will contain his body cannot be opened for 6 1/2 years."

Litvinenko, who defected to Britain in 2000, had previously been active in uncovering corruption in Russia and was involved in investigations into the murder of Anna Politkivskaya, the Russian journalist and anti-Chechen campaigner killed in Moscow last month.

Radio station Echo Moskvy reported Friday Litvinenko had converted to Islam shortly before his death.

Baru-baru ini pula, seorang teman, Muhammad Fitri Abdullah, seorang da'i yang dulunya sebelum Islam, pernah melalui latihan untuk menjadi swami Hindu, telah menerima panggilan mengejut dari seorang pesakit jantung berketurunan Cina di HUKM, meminta untuk diberikan syahadah; sejurus sebelum beliau melalui pembedahan jantung. Alhmadullilah pesakit ini berjaya dibedah dan sekarang dalam keadaan sihat.


Satu lagi keanihan yang diceritakan oleh seorang teman saya yang lain berlaku di Masjid di Kelana Jaya, minggu ini. Sewaktu jemaah sedang akan pulang selepas melakukan solat subuh, datang seorang pemuda berketurunan India. Beliau berseluar Bermuda dan nampak dalam keadaan luar biasa. Apabila ditanya tujuannya ke Masjid, beliau menyatakan bahwa beliau beragama Katholik, dan ingin menerima Islam. Peng-Islamannya diuruskan pada pagi itu juga di Jabatan Agama Islam Selangor.

Begitulah cara-cara Allah SWT menguruskan hati manusia. Semoga hati kita ditetapkan Allah SWT dalam keimanan.

12 comments:

HCI said...

Saya yang pertama disini!

Anonymous said...

We work, Allah decides.

Tiada siapa yang dapat menolak jika Allah memberi dan tiada siapa yang dapat memberi jika Allah menolak.

Biasa la tu......Nothing new/surprising about it. Especially if you understand what you read in the Quran. Thats why u need to have faith in Allah and always pray that He accepts your deeds.

Salam.

Sayuti said...

hidayah itu milik Allah SWT. Dia nak bagi atau tidak, itu urusan-Nya. kita hanya mampu berdoa dan berusaha agar sentiasa mendapat hidayah itu, dan kekal di dalamnya.

Anonymous said...

Alhamdullilah, suka bila dengar tuhan memberi hidayah kepada seseorang.
Cuma tuan keng, saya sedikit kesal juga, maaf kalau saya silap, cumanya rasa macam Islam di negara kita ni berkembang bukan dengan dakwah secara langsung. Seperti apa yang dibuat oleh mubaligh kristian. Pernah dengar satu ceramah bekas mubaligh hindu, katanya, syukur kerana dia sudah Islam, tetapi dia kesal kerana sebelum itu tidak ada yang cuba mengajak dia ke arah Islam, memberitahu tentang Islam.

Alhmdullilah kerana dia sebenarnya marah dengan Dr Harun Din kerana mengatakan orang bukan Islam akan masuk neraka dan dia pun pergi bertemu Dr Harun Din utk menghindukan beliau. Alhamdullilah, beliau yg mendapat hidayat. Dan beliau menambah, bagaimana kalau dia tak jumpa ngan Dr. Harun Din masa tu? Sudah tentu dia akan mati kafir dan juga menghindukan lebih ramai orang Islam. Sebelum memeluk Islam, sudah ramai yang dihindukan, dan apabila mendapat hidayat, beliau telah pergi berjumpa dengan mereka semua, dan mengajak kembali ke Islam.

Mungkin tuan keng pernah dengar atau kenal dengan ustaz ni.

Anonymous said...

Keng,

Ada ke tulis bagaimana spy russia tu mendapat hidayah?

Dan bagaimanakah hendak menyelesai masalah mengkebumikan jasad orang yg telah Islam tapi keluarga mahu mereka di kebumi cara mereka?

blackpurple @ jowopinter said...

Bangga membaca kisah Alexander Litvinenko itu...

Kalau sudah sampai cahaya hidayah Allah, tidak mengira batas bangsa dan agama ........

Anonymous said...

Tuan Keng,

Sungguh menarik. Gambar kedua - seorang keturunan Cina di-Islamkan oleh yang berketurunan India. Inilah yang menjadi penghubung bangsa dan bahasa. Islam.

Anonymous said...

tuan keng, baru perasan, cerita tu pasal Ustaz Muhammad Fitri Abdullah kalau tak salah saya. Tulung betulkan ya.

Anonymous said...

Tuan,

Ada orang disuruh mengucap dan dia jawab, "Bapak awak ada ke suruh awak mengucap?" Jadi kalu di mati bagaimana? Ini akan dipertikaikan.

Rasa saya paling baik dikebumikan di laut, supaya tak timbul masalah.

Anonymous said...

selam keng bey..

semoga Allah melindungi iman kita yg sudah beragama islam..kita yg lahir sebagai islam kekadang tu tak pandai menghargai agama kita.. simpang malaikat 44...

terharu saya bila baca cerita the russian spy tu..memang bertuah betul dia.. berislam sebelum ajal..

Pegawai Khalwat said...

Tuan Keng,

Sememangnya saya amat bersetuju. Hidayah Allah itu atas kehendak-Nya.

Saya ada kawan Cina dari Sarawak yang memeluk Islam pada ketika dia sendiri melihat saya dan rakan-rakan pada ketika itu masih lagi belum lengkap amalan tuntutan (waktu tu lama dah, sekolah lagi).

Hidayah tu saya lihat Allah beri pada dia supaya kami juga sama-sama sedar.

Anonymous said...

Ayahanda ,
bagaimana pula mereka yang suka mempertikaikan syahadah orang lain, sedangkan 'taranum' syahadah orang lain itu lebih sedap dari mereka dan jiwa 'orang lain itu' mempertahankan syahadah lebih kuat dari mereka.....
Semoga kita sama-sama mempertahakan syahadah insya Allah..